دفاتر کار خانگی

طراحان، نویسندگان، هنرمندان و حتی دانشجویان جزء آن دسته از اقشار جامعه اند که بعضا بخش زیادی از اوقات روز را در خانه به سر برده و فعالیت ها و کارهای خود را در منزل انجام می دهند. هرچند امروزه فضای خانه ها به سمت کوچک و آپارتمانی شدن رفته است، اما بخش عمده ای از این افراد دارای اتاقی مجزا جهت پرداختن به کارها و امورات شغلی خود هستند. لذا توجه به چیدمان و دکوراسیون این اتاق کار و یا اتاق مطالعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرف دیگر وقتی که شما دفتر کار و مطالعه تان را در منزل بنا می کنید، طبیعتا انتظار دارید بتوانید بهره وری بالایی از این دفتر داشته باشید. این بهره وری مستلزم کارایی و سازماندهی است. اتاق کار شما باید محلی دنج و راحت باشد. زمانی که با آرامش خیال کار می کنید، توان و بازده کاریتان افزایش می یابد. اغلب مردم در مورد اینکه چگونه دفتر کار خانگی شان را تزئین (دکوربندی) کنند، دچار ابهام می شوند و تا زمانی که به نوع چیدمان و دکوراسیون محل کار خود بی تفاوت باشند، محل کار و یا مطالعه شان محیطی ناخوشایند و کسل کننده خواهد بود.

 

مهمترین کمک ایده های دکوراسیون در محل کار، صرفا خوش منظر کردن آنجا نیست، بلکه استفاده و کاربرد مناسب محل مذکور برای اهداف عملی و کاری می باشد. حتی اگر اتاق دکور شده کوچک باشد با در نظر گرفتن اصول طراحی اتاق کار، می توان آن را بزرگ و چشم نواز جلوه داد.

در این مقاله سعی داریم ایده هایی را در خصوص نحوه طراحی اتاق کار و یا اتاق مطالعه خانگی تان به شما آموزش دهیم:

طراحی فضای اتاق کار

قبل از آنکه در مورد مبلمان، اثاثیه و رنگ آمیزی اتاق کارتان تصمیم گیری کنید، فضای آن را به دقت اندازه گیری نمایید. داشتن یک ایده درست از این فضا، کمک شایانی در تصمیم گیری درباره شکل و اندازه وسایل و مبلمان اتاق به شما خواهد کرد. طرحی از اتاق خود ترسیم نمایید و بر روی آن مشخص کنید که هر قطعه از وسایل، لوازم و مبلمان در کجا قرار خواهد گرفت. نیازی نیست این طرح، یک طرح خیلی دقیق باشد زیرا در اولین قدم تنها کشیدن یک نقشه کلی، کفایت می کند.

 

مبلمان

مبلمان و وسایل را براساس نوع فعالیت دفترتان انتخاب کنید. همچنین تناسب رنگ این وسایل را با رنگ آمیزی دیوارها و روشنایی اتاق در نظر بگیرید. از وسایل با دوام و زیبا برای چیدمان اتاق کارتان استفاده نمایید. میز و صندلی ای را که با سبک کار شما انطباق بیشتری داشته باشد، برگزینید. این کار می تواند استرس محیط کارتان را به حداقل برساند و کارآیی آن را افزایش دهد. از قفسه ها و کتابخانه های مناسب برای نگهداری پرونده ها، کتاب ها و مدارک مورد استفاده تان بهره گیری کنید تا ضمن جذاب تر کردن فضای اتاق، از شلوغی و به هم ریختگی اتاق یا میز کارتان جلوگیری شود.  

 

رنگ بندی اتاق کار

در بیشتر موارد، دفتر کار خانگی دارای فضای کوچکی است. استفاده از رنگهای تیره باعث خواهد شد که این فضا کوچکتر به نظر برسد، بنابراین نسبت به رنگ دیوارها بسیار حساس باشید. زیرا یک انتخاب نادرست می تواند باعث ناخوشایند شدن فضای اتاق گردد. برای آنکه دفتر کار خانگی شما بزرگتر از آنچه که هست به نظر برسد، از رنگهای روشن استفاده نمایید. رنگهایی مانند کرم، لیمویی و نارنجی یا سبز ملایم رنگهای خوبی برای این کار هستند. رنگ دیوارها باید به گونه ای باشد که احساس آرامش و راحتی را به شما القا نماید. با استفاده از سه یا چند رنگ مناسب، می توانید انرژی و گرمایی خاصی به دفترتان بدهید. اگر تمایل دارید اتاق کارتان را با کارهای هنری مانند نقاشی تزیین نمایید، بهتر است از رنگ سفید برای دیوارها استفاده کنید. رنگ سفید، سبب پر رنگ شدن سایر رنگ ها و اجسامی می شود که بر روی آن نصب شده و یا در مجاورت آن قرار می گیرد. 

روشنایی

استفاده از یک روشنایی چشم نواز، اتاق شما را روشن و دلباز می کند. در فروشگاه ها انواع مختلفی از روشنایی ها وجود دارد که نحوه طراحی بیشتر آنها به گونه ای است که با نوردهی ترکیبی، می تواند فضایی سنتی یا مدرن به دفتر کارتان ببخشند. استفاده درست از این روشنایی ها در آرامش بخش بودن، وسعت و زیبایی اتاق مورد نظر تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

لوازم و اسباب جانبی (اکسسوری ها)

تنها در صورتی به فکر خرید تابلوهای نقاشی و یا مجسمه های دکوراتیو باشید که با موضوع فعالیت دفترتان همخوانی و تناسب داشته باشند. می توانید از قالیچه، پرده هایی با طرح و رنگ متناسب، صنایع دستی و ... برای تزیین و دکور اتاقتان بهره گیرید. استفاده از خوشبو کننده های هوا و گلهای تازه در ایجاد طراوت و شادابی اتاق کار یا مطالعه شما می تواند بسیار موثر باشند. 

 تخته الهام بخش

نصب یک تخته الهام بخش، می تواند مشوق خوبی برای شما و سایر اطرافیان باشد. نوشتن برخی جملات و یا نصب تصاویر بزرگان بر روی تخته مذکور (که مرتبط با رشته تحصیلی یا کاری شما باشد) می تواند تزیین مناسبی برای اتاق شما باشد. هنگامی که خسته می شوید، ملاحظه این تصاویر یا جملات، می تواند شما را برای تلاش بیشتر ترغیب نماید. 

 

منبع:  نشریه تخصصی صنعت مبلمان و دکوراسیون داخلی/ سال سوم / شماره 10 / پاییز 91

تلفن : 88623025 021

فکس : 89775462 021

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به
شرکت آکاژو می باشد. 1398

آدرس: تهران، ملاصدرا، شیرازی شمالی، دانشور
شرقی، 
برج دانشور، واحد 4 بی